Vždy mě zajímaly příběhy,
podobenství a kázání, které Pán Ježíš vyprávěl svým následovníkům, aby vyjádřil
a vysvětlil duchovní pravdy týkající se Božího království. Fascinoval mě jeho vypravěčský styl.
V Bibli čteme: „Toto vše mluvil
Ježíš k zástupům v podobenstvích … aby se splnilo, co bylo řečeno
ústy proroka: Otevřu v podobenstvích ústa svá, vyslovím, co je skryto od
založení světa“ (Mt 13,34-35). V podobenstvích spojoval pravdu se
všedními příhodami. Lidé žasli nad Ježíšovým učením, protože je učil jako ten,
kdo má moc, a ne jako znalci Písma (Mk 1,22). Pán Ježíš totiž vždy dokázal upoutat
pozornost svých posluchačů. Při několika příležitostech je doslova šokoval
svými výroky – jakoby mezi ně vhodil několik dělobuchů.
Otázka Kristova druhého
příchodu a s tím související události je v Novém zákoně velmi častá.
O jedné takové události se zmiňuje Lukáš ve svém evangeliu (17,20-37). Lukáš
zde zaznamenává slova Pána Ježíše, jenž promlouvá k zástupům
o svém druhém příchodu. Ježíš v kázání, kromě jiných úkazů, zmínil i blesk,
který ozáří krajinu od jednoho konce oblohy až po druhý (v. 24).
Tato slova řekl, aby
ilustroval naléhavost a nenadálost svého příchodu. „Jako bylo za dnů Noé, tak bude i za dnů Syna člověka“ (v. 26). Lidé
byli zaneprázdněni svými aktivitami, žili prostopášně a nespoléhali na svého
Stvořitele. Jejich bohem bylo břicho, bohatství, hodování a užívání. Pravý
smysl života zahlušily každodenní starosti a shon. Varovná znamení zůstala
nepovšimnuta, když se hrozná pohroma v podobě potopy blížila na svět za
dnů Noema.
Poté Ježíš zmiňuje Lota.
V jeho době žili lidé Sodomy a Gomory hříšným životem, který byl prodchnut
nemravností, okultismem, násilím a bezbožností. Vzápětí se obrací na ty, kteří
brali poselství o konci světa na lehkou váhu (v. 31). A potom jakoby chtěl
Ježíš znásobit závažnost svých prohlášení, vyřkl překvapivá slova: „Vzpomeňte si na Lotovu ženu!“ (v. 32)
Proč neměli zapomenout na
Lotovu ženu? Proč Ježíš připomněl svým posluchačům právě tuto tragickou
starozákonní postavu? Kdo vlastně byla tato záhadná žena? Co se od ní můžeme
naučit? Její jméno nám Bible neprozrazuje. Víme jen to, že když ona se svou
rodinou opouštěla město, ohlédla se a proměnila se v solný sloup.
Pán Ježíš použil tuto ženu
jako výstrahu nejvyšší důležitosti pro všechny, kdo si zahrávají se svým
životem. Co se stane s těmi, kdo zanedbají Boží nabídku k životu
s ním ve věčnosti? V souvislosti s uvedenou otázkou autor listu Židům
píše: „Proto se tím více musíme držet
toho, co jsme slyšeli, abychom nebyli strženi proudem. Jestliže už slovo
zákona, které vyslovili andělé, bylo pevné a každý přestupek i každá
neposlušnost došla spravedlivé odplaty, jak bychom mohli uniknout my,
pohrdneme-li tak slavným spasením?“ (2,1-3a)
Lotova žena byla modlitebním předmětem Abrahámovy
přímluvy
Lot byl synovcem Abraháma,
tudíž byl s ním a jeho ženou Sárou ve velice blízkém vztahu. Abrahám věřil
v Boží svrchovanost a moc přímluvných modliteb. Věřil v to, že jeho
modlitby mají zásadní význam pro uskutečňování Božího díla zde na zemi, že
existuje vztah mezi jeho přímluvnými modlitbami a tím, co se děje v nebi.
Proto se Abrahám za Lota a jeho rodinu tak intenzivně a vytrvale modlil.
Lotova žena byla laskavě upozorněna, aby utekla
z města
Bůh ve své lásce posílá varování
rozmanitými cestami, například někdy je to Boží slovo, někdy jsou to lidé a
někdy různé okolnosti a situace. Bůh neustále působí skrze Ducha svatého a
rozdává svou milost. Jeho milost nejde ničím omezit, ani ji učinit na čemkoliv
závislou. „Lot tedy vyšel a promluvil ke
svým zeťům, kteří si měli vzít jeho dcery. Řekl jim: „Vyjděte hned z tohoto
místa, poněvadž Hospodin chystá tomuto městu zkázu.“ Ale zeťům to připadalo,
jako by žertoval.“ (Gn 19,14) Všimněme si patnáctého a šestnáctého verše v
téže kapitole: „Když vzešla
jitřenka, nutili poslové Lota: "Ihned vezmi svou ženu a obě dcery, které
tu máš, abys pro nepravost města nezahynul." Ale on váhal. Ti muži ho tedy uchopili za ruku, i jeho ženu a obě dcery
- to shovívavost Hospodinova byla s ním -, vyvedli ho a dovolili mu odpočinout
až za městem.“ Lot byl na rozpacích, váhal. Co víc mohl Bůh udělat pro nerozhodného
Lota a jeho rodinu, aby je přesvědčil, že varovné signály jsou opravdové?
Toto je typický znak
v chování mnoha lidí. Namísto toho, aby se jednoznačně rozhodli, pochybují
a otálejí podobně jako Lotova žena.
Lotova žena se bránila
I když nakonec vykročila,
pořád se bránila, až se andělům
podvolila. Andělé jsou „služebnými duchy posílaní k službě
kvůli těm, kdo mají dostat do dědictví záchranu“ (Žd 1,14 ČSP). Bylo to jen
pro její dobro, že ji nebeští poslové přišli zachránit.
Ale Lotova žena neocenila
tento jedinečný projev milosti. Její srdce, naplněné světskými hodnotami, bylo
studené a necitlivé na Boží hlas. Její kroky ven z města byly pomalé. Náhle se zastavila. Vzpomněla si, že všechno, co má, zůstalo
v Sodomě - její přátelé, její zájmy, radovánky, dům, zahrada. A dál už
neudělala ani krok. Znamenalo to pro ni příliš mnoho, nedokázala se všeho
vzdát. V té chvíli pokušení neodolala a ohlédla se. Ježíš hovoří jasnou
řečí: „Kdo položí ruku na pluh a ohlíží
se zpět, není způsobilý pro království Boží“ (L 9,62). „Neboť kde je váš poklad, tam
bude i vaše srdce. Buďte připraveni a vaše lampy ať hoří. Buďte jako lidé,
kteří čekají na svého pána, až se vrátí ze svatby, aby mu hned otevřeli, až
přijde a zatluče na dveře“ (L 12,34-36).
Lotova žena sice opustila Sodomu, ale Sodoma neopustila
ji
Její život byl svázán s hříšným
městem. Její žebříček hodnot byl odlišný od zbožného způsobu života. Byla
zajatkyní těch věcí, které měla ráda. Byla příliš slabá. Její srdce evidentně
stále tíhlo k sodomským rozkoším. Její srdce se upnulo k světskému zvrácenému
systému. Ježíš upozorňuje věřící, aby si vzpomněli na Lotovu ženu (L 17,32).
Lotova žena byla téměř zachráněná, ale nakonec přece jen
nezachráněná
Měla všechny předpoklady být
zachráněná. Co ji ale přivedlo do záhuby? Jaké pochybnosti zatemnily její mysl?
Vždyť Bůh nemůže být tak krutý, aby zničil nádherné město, které tolik
milovala. Vždyť byla předmětem Abrahámových přímluv. Vždyť Bůh je Bohem lásky,
nikoli Bohem soudu. I přesto, že měla všechny předpoklady být zachráněná,
v konečném důsledku však zachráněná nebyla. Jak osudově se mýlila.
Hazardovat s Boží milostí se nevyplácí.
Ona se podívala na svého muže Lota, který šel před ní s těžkostí, a zjistila, že se mu nechce, že je na rozpacích. V Lotových krocích nebyl život, chyběla mu jiskra, vitalita, která by ji poháněla vpřed. Lot bojuje sám v sobě o holý život. Lotova žena si říká: „Musím se ohlédnout,“ a ohlédla se. V té chvíli byla ztracena. Proměnila se v solný sloup.
Byla ztracená, ale měla možnost přijmout záchranu. Ztracená, i přesto, že Bůh ve svém milosrdenství seslal anděly, aby ji vyvedli. Všichni máme mít vždy na paměti Ježíšův důležitý vzkaz: „Ztracená ve svém vlastním světě i přesto, že …“ Nechť je pro nás tato smutná událost poučením i mementem!
Drazí bratři a sestry, my
všichni, kteří jsme vykročili vzhůru k nebesům, dennodenně zažíváme
neustále sílící tlak světa a starého způsobu života, pamatujme na Lotovu ženu.
Nikdy si nesmíme myslet, že nám již nic nehrozí, že už není třeba stát na
stráži, že si můžeme dovolit dělat věci po svém. Žel myšlenka na Kristův druhý
příchod a konec světa je v 21. století pro mnohé jednoduše nepřijatelná.
Jenže každý člověk ať je věřící, nebo nevěřící, bude jednou muset skládat účty
ze svého počínání. V tomto ohledu neexistuje žádná zlatá střední cesta.
Vůči Bohu neexistuje neutralita.
Vladimír Rafaj
Žádné komentáře:
Okomentovat